Algemene voorwaarden
Aanmelding
U heeft zich aangemeld of bent verwezen naar een eerstelijns ergotherapeut. Ergodus streeft ernaar binnen twee werkdagen na aanmelding of verwijzing telefonisch contact met u op te nemen en u te informeren over onze werkwijze en de duur van de wachtlijst op dat moment.
Na aanvang van de behandeling
U geeft toestemming om, indien nodig, de behandeling te bespreken met medebehandelaars, zoals uw fysiotherapeut, huisarts of specialist.
Indien er een aanvraag is gedaan bij uw zorgverzekeraar of bij de gemeente (WMO), dan geeft u de ergotherapeut toestemming om de aanvraag toe te lichten en/of naar de voortgang te informeren.
U bent ervan op de hoogte dat de ergotherapeut de verwijzer en/of de huisarts informeert over de behandeling.
Wij gaan ervanuit dat u weet dat ergotherapie in de basisverzekering zit en dat ergotherapie in 2025 volledig vergoed wordt nadat het verplichte eigen risico (€ 385,-) of een zelf gekozen hoger vrijwillig eigen risico ‘verbruikt’ en betaald is aan de zorgverzekeraar.
De praktijk heeft in 2025 contracten met alle zorgverzekeraars.
Bescherming persoonsgegevens
Wij vinden het belangrijk dat de privacy van onze cliënten goed geborgd is. Dossiervorming is gebonden aan wettelijke regels en uiteraard is onze beroepsgroep ook gebonden aan de wettelijke geheimhoudingsplicht. In onze privacyverklaring kunt u lezen hoe wij omgaan met de bescherming van persoonsgegevens en andere belangrijke zaken die de privacy aangaan.
Stagiaires
Ergodus heeft regelmatig een stagiair die een aantal weken het ergotherapievak komt leren. Stagiaires worden altijd door één of twee ergotherapeuten begeleid. Een stagiair kan in een bepaalde periode van het jaar aanwezig zijn. Mocht u bezwaar hebben tegen de overname van uw behandeling door een stagiair of bezwaar hebben tegen de aanwezigheid van een stagiair tijdens uw behandeling dan kunt u dit kenbaar maken.
Verkeerstraining
Verkeerstrainingen kunnen onderdeel zijn van de ergotherapiebehandeling. Een dergelijke training (fiets, elektrische rolstoel, scootmobiel) is voor eigen risico. Bij onverhoopte schade of letsel dient u deze te verhalen bij uw eigen verzekering.
Afzeggen behandeling
Voor afspraken die binnen 24 uur worden afgezegd èn bij ‘no-show’ (op de praktijk of niet thuis zijn) ontvangt u zelf een rekening. Dit geldt ook in overmachtsituaties, zoals ziekte, file en autopech. Hierbij wordt de geplande tijd en de eventuele aan-huis-toeslag met de bijbehorende tarieven van uw eigen zorgverzekeraar in rekening gebracht.
Wanneer u een behandeling afzegt, heeft u zelf de verantwoordelijkheid om een vervolgafspraak te plannen. Neem hiervoor contact op met de behandelend ergotherapeut.
Enquête cliënttevredenheid, de ‘PREM’
Na beëindiging van de ergotherapiebehandeling ontvangt u, afhankelijk van uw zorgverzekering, per mail een enquête die u anoniem kunt terugsturen. Dit is de zogenaamde PREM (Patient Reported Experience Measure). Enkele zorgverzekeraars stellen dit verplicht, maar ook wij stellen het op prijs dat u deze enquête terugstuurt. Zo kunnen wij leren van uw opmerking of compliment.
Klachten
Vanzelfsprekend kunt u een klacht bespreken met uw ergotherapeut. Komt u er samen niet uit dan kunt u terecht bij het klachtenloket voor paramedici.